Tips om LinkedIn optimaal te gebruiken

Het online medium LinkedIn is een prachtige manier om jezelf en je werkervaring op de kaart te zetten. Steeds meer wordt er door bedrijven en recruiters gebruik gemaakt van LinkedIn om te kijken hoe de markt er bij ligt.  Door een goed profiel neer te zetten, is de kans dat jij je droomklus binnensleept ook steeds groter. Ook kun je snel en gemakkelijk met andere mensen contact maken en op de hoogte blijven van relevante content.
Maar wat moet je doen om je profiel succesvol te houden?

Hou je profiel up-to-date

Nieuwe klus geklaard? Zet het op je profiel! Leuke cursus gevolgd? Update je informatie! Het klinkt heel basic, maar het kan grote resultaten opleveren. Je profiel up-to-date houden kan er namelijk voor zorgen dat je 18 keer meer opduikt binnen de resultaten.

Professionele headline

De headline is heel kort en bondig het stukje waarmee jij jezelf op de kaart van LinkedIn zet. Hiermee kun je jezelf onderscheiden, en ben je beter vindbaar op de website.
Denk dus goed na over deze headline; laat zien wat je expertise is, welke ervaring je hebt en waar je naar op zoek bent. Zie deze korte headline als het ware als een elevator pitch.

Maak connecties

LinkedIn is natuurlijk in de basis een sociaal medium. Dat betekent dat je contacten moet leggen, maar vooral moet onderhouden. Schroom dus niet om die interessante, relevante mensen toe te voegen aan je netwerk. Maak ook eens een persoonlijke uitnodiging die je kunt meesturen.

Word lid van groepen

Binnen LinkedIn is er de mogelijkheid lid te worden van bepaalde groepen. Dit kun je heel erg toespitsen op je eigen interesses en vakgebied. Zo blijf je op de hoogte van nieuwtjes en ontwikkelingen binnen de branche. Maar ben je ook beter vindbaar binnen dit gebied.

LinkedIn-weetjes;

  • Per maand worden er zo’n 100 miljoen vacatures op de website geplaatst.
  • Er zijn zo’n 500 miljoen users, verspreid over 200 verschillende landen.
  • Nederland kent ongeveer 7 miljoen gebruikers op de website.
  • Gebruikers spenderen maar zo’n 17 minuten per maand op de website.
  • Mannen maken het meeste gebruik van de website 58% is namelijk man.
  • 38% van de gebruikers is millenial. Dus geboren tussen ’80 en ’00.

Esther Zandberg- Marketing & Communicatie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *